reklama

Naše blogerské debuty

Prelom rokov – čas bilancovania. Od tohto ukážkového klišé vedie cesta ... k vašim blogerským debutom! Nechcel som stvoriť žiadny karmokazný článok, ale napadlo ma posvietiť si (na vzorke 40 autorov) na absolútne prvotiny a máličko ich rozanalyzovať. Nápad splodil zvedavosť. Bola ukojená a vyklikaná, a teraz sa s ňou môžem podeliť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Dávali už debuty tušiť akým smerom sa bude autor vyvíjať? O kom, o čom boli... bledé a nezrelé, alebo prekvapujúco vyzreté? Prvé články a už šlehy? Mali podobu úvahy, postrehu, boli to náročné, chúlostivé alebo kontroverzné témy? Aké reakcie čitateľov priniesla diskusia? Rozpačité, neutrálne, do neba vynášajúce, na kopytách roznášajúce, nulové? Prvý článočky aktérov tohto blogu majú ešte stále len kratučké kozie briadky. Od ich zrodu uplynulo nanajvýš niekoľko mesiacov, ale nebudem sám kto má pocit ako keby už na tomto blogu odvtedy prešli veky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pokiaľ ten-ktorý autor svoju prvotinu nevymazal, tak vyhľadaný (u plodnejších autorov pracne vyklikaný) článok je skutočným debutom. Ako som sa tak prehrýzal zoznamom aktívnych blogerov, uvedomil som si hrozivú skutočnosť. Najmenej 2/3 mien autorov mi stále nič nehovoria. Kvôli časovým limitom, ale aj slabému zraku stíham čítať len malú časť článkov, a tak je tu určite nemálo kvalitných autorov, ktorých som ešte nikdy nečítal.

Stále existujú debuty bez diskusných príspevkov, a aj také, ktoré dodnes figurujú ako „nový článok“ (pretože doteraz nedosiahli potrebnú čítanosť), ale pre tieto, na ktoré sa ideme pozrieť, toto nie je práve typické. Chvíľu som váhal, či vložiť linky na debutové články alebo radšej nie... takže ... vrodená lenivosť mi zabránila vyrábať toľko linkov... a potom som uvažoval, či je to vôbec celé dobrý nápad alebo ani nie... Pri tomto uvažovaní som dospel takmer až k nihilizmu a nakoniec nielenže nie sú linky, ale nie sú ani názvy článkov, ba dokonca nie sú ani mená autorov. Bude to mystickejšie, sú len čriepky z prvotín, editoriály, prípadne perly z reakcií. Pri citovaní sa patrí uvádzať zdroj; toto si tentokrát dovolím porušiť, keď ide o čriepky... podľa ktorých identifikovať autora bude v niektorých prípadoch ľahký rébus, vďaka nezameniteľnému štýlu autora, a v iných zas neriešiteľný oriešok aj pre najchronickejších blogočitateľov. Síce vždy, keď sa pokúšam niečo analyzovať, mimovoľne si spomeniem na tú punkovú skladbu o tom čo dokázala analýza... Poďme už radšej in medias res, v abecedno-neabecednom poradí, pekne v štvoriciach. Bude to skutočne pestrá a výbušná zmes.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bol raz jeden debut… o karnevale v Riu, školách samby a múzach v mikrobikinách. ….. veru, „vyskytli sa prvé medializované prípady prepustenia zo zamestnania kde zamestnávateľ uviedol ako dôvod pre nútený odchod zo zamestnania písanie blogu.“ ….. ťažkú a kontroverznú debutovú tému eutanázie si vybrala ďalšia autorka, a v úrodnej úvodnej diskusii sa blyslo nadpriemerných 36 príspevkov. ….. báseň, a pekne ostrá – v diskusii text komusi pripomenul Kryla, mne zas skôr Egona Bondyho a Plastic People. Pod posledným riadkom básne autor dodáva: „Túto básničku som napísal pred rokmi, znechutený z diania u nás.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„… do tejto krajiny celkom bez problémov prenikli cudzí kupci, ktorí predávali SMRŤ…“. Absolútne prvá reakcia: „Pamätám si Vás z nejakej relácie alebo časopisu… Nezáleží na tom, kde som Vás videla, ale pocit, ktorý vo mne zostal. Pamätám si Vašu tvár a meno. Možno to znie divne, ale pomyslela som si vtedy, že ak "do toho" raz spadnú aj moje deti, vyhľadám Vás…“ ….. akú úchylku má jedna osôbka? Má rada cintoríny. Článok je zatiaľ bez reakcií. Ale ja sa touto cestou teraz môžem priznať k niečomu podobnému. Ako jeden z mála debutov, tento obsahuje aj niekoľko fotografií, fotografií z cintorínov. ….. naliehavý nadpis, a pod ním ešte podnadpis: „Život je nádherný.“ Prvá z reakcií: „Ja som askét. Čo si napísal, mi nič nehovorí... (len vyrývam, hehe. Neber v zlom.)“ ….. poviedka z foldru „ostatne“. Z reakcií: „Má to čosi do seba. Čitateľ si musí tvoriť vlastnú predstavu príbehu... Žasnem nad tvojim štýlom.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

… o úžasných i zlých mravčekoch, znamenajúcich zmenu… zamyslenie nad zmyslom zmeny v živote. ….. písať či nepísať, to je otázka. Prechod z pozície čitateľky a diskutérky s nickom xy na druhú stranu. Článok obsahoval niekoľko linkov na dovtedy z druhej strany barikády sledovaných blogerov. … ďalší debut takisto venovaný prechodu z pasívneho blogovania na aktívne. Hombre, skvele vystihnuté pocity a obavy začínajúceho autora. Osudová reakcia čitateľky nedala na seba dlho čakať: „Po prečítaní tvojich vecí som zostala dosť prekvapená, lebo myslím podobne ako Ty…“

„Čo nám prezradíš o sebe?“ „Na mne nezáleží“, povedal zenový majster v interview. Nie zlý prístup, ale napriek tomu sa celkom nevynechám. Po prečítaní nie viac ako 3-4 článkov z blogu prenikla moje prsty neodolateľná túžba… namiesto sebapredstavovania som vytiahol na svetlo sveta mobilovú tému - ako sa pomaly stávam odporcom mobilov. Vlastne som uverejnil hneď 4 prvé články takmer súčasne – v ďalšom som sa zahral na Veľkého Brata a sledoval aké bizarnosti ľudia na nete vyhľadávajú, tretí bol o hudobných cover-verziách a … aj švrtý článok bol… Prvá reakcia na prvý článok prišla až po rekordných takmer troch mesiacoch od Betatujóna - a potešila: „Super článok. Ako je možné, že sem ešte nikto nič nenapísal?…“ Historicky prvá reakcia dorazila k inému prvému článku od buka. A ešte prvá rekacia k štvrtému prvému článku od kolacika: „Nevolal si sa náhodou J.K.? Pred niekoľkými blogmi... Ak nie tak sorry, ale vyzeráš silne inšpirovaný.“ „Nie, nie, som tu úplne nový a nepoznám príspevky J.K.“ Ale až pri 7. článku o roku 1990 a hlavne 12. článku o zoznamke som začal mať pocit, že tu hádam aj budem môcť zostať a neutekať preč s dlhým nosom a ešte aspoň pár mesiacov robiť radosť, robiť si radosť a nechať si robiť radosť.

... vitajte pri ďalšom debute na krídlach poézie: hneď prvá reakcia čitateľa (-ľky) je dosť pozoruhodná a trošku od veci: „Páči sa mi ako držíš hrnček ... vegetariánka?“ (Vegetariánky inak držia hrnčeky?) ….. téma globálneho otepľovania ako debut - a autor sa k tejto téme naďalej vracia. ….. krátky článok o problematických mailových adresách, ako napr. andrej.bodka@zavinac.sk - jeden zo služobne najstarších, z októbra 2004. Skúste takúto adresu niekomu nadiktovať… ….. článok o slobode a systéme hodnôt, s použitými výrazmi ako socius, ideové a názorové bezvedomie, ultimatívne bytie, archetypálny zážitok – 2 reakcie: „dobrý článok“ a „vynikajúci článok“.

… téma dodržiavania, nedodržiavania a absurdnosti zákona na ochranu nefajčiarov odštartovala jeden ekologicky ladený blog. ….. jeden zmyselný debut priniesol celkom príjemnú prvú reakciu: „Ty si celkom zaujímavá deva:). Skoncentrované myšlienky, hmm, pokračuj ďalej“. ….. o možných pohnútkach autorkinho spolužiaka Oskara zúčastniť sa reality show Mojsejovci za cenu zloženia verejnej funkcie. ….. modelová situácia tehotnej ženy a jej manžela, riešenie aktuálnych sexuálnych nezhôd, hľadanie menej zlých riešení vyvolali pomerne živú diskusiu. Toto bol zo všetkých dnes „spomínaných“ článkov jediný, ktorý som čítal (teda vtedy, keď bol nový).

…porovnanie serióznosti slovenských a rakúskych cestovných kancelárií v prípade stornovania pobytu kvôli situácii v Egypte po teroristických útokoch. Z diskusie: „typická slovenská "nenažratosť"“....„nenažranost“ sa tam veľmi hodí. … Mňa mrzí ,že som presne toto slovo nespomenula v titulke.Je to výstižné a trefné.“ ….. drobný, ale strastiplný nákup v predvianočnom období. Prvá reakcia: „Nech žije štylistický postup: V každej vete minimálne jedna narážka na niečo, sťažnosť, pripomienka.“ Po autorkinom vysvetlení akceptované: „OK.“ ….. citát z knižne orientovaného debutu: „Nemusíte mať kapacitu pochodujúcej encyklopédie, ale nie je na škodu vedieť napríklad to, že literatúra nezačala Harry Potterom…“….. sebapredstavenie inšpirované žurnálovými editoriálmi, prívetivé reakcie, smerom k čiateľom oslovenie miláčkovia moji.

… fejtón na tému absurdnosti zavádzania trhového mechanizmu v zdravotníctve. ….. bezstarostný študentský spánok na lavičke v parku za prítomnosti jediného svedka (Jehovovho), teleshoppingovým spôsobom vnucovaná viera a citát Jánošíka z Radošiny. Autorka svojsky poeticky zakončila diskusiu k článku: „Fakt dlhý deň, aj písmenká si zatancovali.“ ….. existencia aj iných ako mediálne atraktívnych konfliktov vo svete, pochybné vnímanie vojny ako legitímneho riešenia sporov, mier zostáva najšľachetnejším ideálom ľudstva. ….. „ktovie, či sa dá nazvať táto naša cesta (do Paríža) výletom, my sme ju nazvali „vychádzkou“ v asociácii s našimi štúdiami a pobytom v bratislavskom kňažskom seminári.“

… vyznanie z neobľúbenosti zimných mesiacov v očakávaní blížiacich sa lepších marcových čias. Prvý diskusný príspevok od známeho: „no teda, na koho tu ja nenarazím.... :) tak teda viel gluck pri blogovaní!“ A ďalší: „tak vitaj, vyzeráš na tej fotke ako Misha :)“ ….. „Dôchodca je moja najnovšia a pravdepodobne posledná funkcia, či postavenie v živote… Hor sa do vytvárania novej virtuálnej identity!“ Reakcia: „Som mládež a váš blog sa mi nesmierne páči. Určite viac ako mnohé blogy mojich vrstovníkov…“ ….. nie, sexovací názov článku neotvára sexuologickú poradňu, to bolo o novom akváriu a rybičkách. ….. gastroenterologické vyšetrenie a 2 reakcie, ktoré išli anatomicky dosť do podrobností.

… sarkazmus v názve, dlhý príbeh o živote v tieni hroziaceho rozvodu. ….. ďalší z debutov na krídlach poézie vyvolal dnes už určite dosť úsmevnú reakciu: „Dobrý štýl, ľahko čitateľný a s myšlienkou. Ako by si čítala rady od Uleja...“ „Nečítala som rady od Uleja... ja proste takto píšem :) znie to samoľúbo? to som nechcela :)“. (Skúste uhádnuť komu toto napísali.) ….. všetko bude lepšie, áno. Teraz už aj na pozadí (blogu ďalšej autorky). ….. zasvätený pohľad do laboratórií švajčiarskeho inštitútu a ako sprostredkovať stresom vysušenej mestskej žene vlhkosť čerstvo pokosenej trávy.

… o skutočnom prípade pokusu 8-ročného dievčatka o samovraždu, súvislostiach a zjednodušovaní motívu médiami. ….. príbeh poctivého a „neúspešného“ podnikateľa, s autorkiným doslovom v diskusii: „Podobnosť s desiatkami osudov nie je náhodná. Možno ten koniec je trocha prehnaný, ale myslím, že sa v tom článku nájde mnoho jedincov.“ ….. o snahe o vlastnú dokonalosť (byť vo všetkých úlohách perfektná) versus „byť obyčajným človekom.“

A mne už zostáva len poďakovať všetkým čitateľom, diskutujúcim, spolublogerom a so spolublogermi diskutujúcim. Za mnohé originálne a pre mňa predtým netušené a neznáme pohľady na svet okolo nás a v nás, ľudia, vďaka.

Dušan V. Mikeš

Dušan V. Mikeš

Bloger 
  • Počet článkov:  97
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu